Turister vælger Danmark fordi de elsker natur

15-03-2012

Danske og udenlandske turister i Danmark har naturen som 1. prioritet, når sommerferien, kroopholdet eller cykelruten planlægges.


Naturlykke. Danmark kan med fordel opleves fra et barnecykelsæde. Foto: Rambøll.

Når turister fra Tyskland, Holland, Lolland og Fyn pakker kufferterne og bestiller ferieophold i Danmark, så er det i høj grad naturen og ikke mindst de smukke danske kyster, der lokker.

Men der er plads til endnu flere turister på danske hoteller, i sommerhuse og på kroer, og naturen er det trækplaster, der kan få strømmen af turister til at vokse.

Derfor igangsatte VisitDenmark og Naturstyrelsen et to-årigt samarbejde i 2010 med det sigte at skabe øget vækst i særligt kystturismen.

- I Naturstyrelsen har vi 200.000 hektar naturområder, og vi vil selvfølgelig gerne være en aktiv medspiller, når det gælder om at skabe vækst og øge turismen. Det kan vi gøre rent praktisk ved at skabe et bedre samspil for eksempel langs vores cykelruter, men også ved at vi bliver bedre til at koordinere samarbejdet mellem myndigheder, turistbranchen og alle de andre interessenter, der er i forhold til at skabe vækst i turismeerhvervet, siger vicedirektør Sven Kofoed-Hansen, Naturstyrelsen.

Læs Rambøll-rapporten: Webbaseret formidling af grøn naturturisme

Internationale erfaringer samles
En undersøgelse fra VisitDenmark viser, at 84 procent af udenlandske turister og 64 procent af de danske turister nævner naturen som et helt specifikt motiv for at holde ferie i Danmark.

For at tiltrække flere feriegæster, har Naturstyrelsen og VisitDenmark derfor fokuseret på tre indsatsområder.

Den første indsats bestod i at kortlægge udenlandske og danske erfaringer omkring formidling af de forskellige forretnings- og markedsføringsmodeller inden for natur- og turismeområdet.

Cykelruter forbinder landene
Det andet indsatsområde har været at forsøge at udvikle en dansk model ud fra danske og udenlandske erfaringer. Denne samarbejdsmodel skal sikre, at man i fremtiden deler viden og udvikler projekter ved en koordineret indsats.

Et godt bud på en sådan indsats, er der allerede taget tilløb til i forbindelse med et eksempelprojekt vil Naturstyrelsen blandt andet lægge arealer til rådighed, så cykelturister kan følge en afmærket rute (en såkaldt sløjferute) fra den tyske grænse til Skagen.

Endelig er der taget tilløb til at koordinere hjemmesiderne udinaturen.dk, som har hjemme i Naturstyrelsen, og visitdenmark.com for at skabe en bedre og mere brugervenlig formidling af Danmark og vores smukke natur som rejsemål.

Oplev Danmark på Naturstyrelsens interaktive kort udinaturen.dk

Ønske om øget samarbejde
Fællesprojektet har vist et stort ønske om øget samarbejde og koordinering inden for kystturismen generelt, og VisitDenmarks viceadministrerende direktør Lars Erik Jønsson venter sig meget af projektet:

- Danmark har brug for endnu flere, bedre og mere tilgængelige oplevelser for at klare sig i den stærke konkurrence med udlandet. Vi er meget glade for, at dette projekt har kunnet give os et aktuelt billede af de mange aktørers ønsker og planer på naturturismeområdet, så vi ved, hvad vi har at markedsføre i fremtiden for eksempel højt kvalificerede cykelferieprodukter, attraktive nationalparker og lignende.

Projektet er nu afsluttet, og de tre indsatsområder er grundigt beskrevet i delrapporter, der kan findes på VisitDenmarks og Naturstyrelsens hjemmesider.

Besøg VisitDenmarks hjemmeside og læs delrapporter, afrapportering og resuméer