Gamle gravhøje får glattet furerne

13-08-2013

Intensiv færdsel har sat dybe spor i flere gravhøje i Nordsjælland.

Masser af ny jord giver seks gravhøje i Nordsjælland deres oprindelige form tilbage. Færdsel har ændret højenes udseende og skabt erosion. Fremover ledes cykler udenom.


Før. Harehøj i Tisvilde Hegn med tydelige slidskader. Foto: Naturstyrelsen.

Gamle gravhøje, der har klaret vind og vejr i årtusinder, har til tider svært ved at stå imod den mere intensive færdsel fra mennesker – især når de tobenede er på fire hjul.

Det viser erfaringer fra Hornbæk Plantage og Tisvilde Hegn i Nordsjælland, hvor Naturstyrelsen har været nødt til at tilføre store mængder jord og ny græstørv efter, at kørsel med blandt andet mountainbikes har givet en række kendte gravhøje grimme ar.

- Hvis mange mountainbikere vælger at køre præcis det samme sted, bliver der slidt ekstra meget hul på græsset. Og når det sker, så begynder regnen at skylle jord og småsten ned ad gravhøjenes stejle skråninger. På den måde opstår der dybe furer, der bare bliver dybere og dybere, hvis vi ikke gør noget, siger skovfoged Søren Agerlund fra Naturstyrelsen i Nordsjælland.

Højen Harehøj i Tisvilde hegn er en af de gravhøje, der er hårdt ramt. Alene her har Naturstyrelsen tilført over 20 kubikmeter jord og lagt 200 kvadratmeter græstørv på toppen og siderne af højen, så den har fået sin oprindelige form tilbage.


Efter. Ny jord er lagt på Harehøj og græstørv øverst, som et plaster på såret. Foto: Naturstyrelsen.

Naturlig afspærring
For at undgå at den uheldige trafik fortsætter, har Naturstyrelsen fældet en række træer på tværs af de cykelspor, der fører op til gravhøjene.

-De fældede træer er et vink med en træstamme til cyklisterne om at køre uden om gravhøjene. De stejle gravhøje virker naturligt nok som en fristelse for mange mountainbikere, når de er på udkig efter bakker og et kuperet terræn at cykle på. Men fritidsaktiviteter og brug af naturen må selvfølgelig ikke gå ud over vores fortidsminder, siger skovfoged Søren Agerlund.

Jorden og tørvene, der bruges til at reparere gravhøjene, er hentet forskellige steder i skovene, hvor plantelivet hurtigt vil fylde hullerne ud. Reparationerne af gravhøjene er lavet i samarbejde med Kulturstyrelsen.

Mange alternativer
Der er altid mange muligheder for at komme ud og køre mountainbike i naturen - også steder, hvor der slet ingen risiko er for, at fortidsminder tager skade. Alene i de offentlige skove er der omkring 40 mountainbikespor rundt om i hele landet.
Læs mere om at køre på mountainbike i de offentlige skove

Rundt om i skovene arbejder mange mountainbikere frivilligt med at bygge og vedligeholde mountainbikespor.
Se video med mountainbikerne, der udfører sporarbejde i Rude Skov.

De bedste mountainbikespor har fået tilnavnet, de 10 Spir.
Læs om de 10 Spir