Vi cykler for at shoppe

23-04-2014

Supermarkedets placering er afgørende for, om vi vælger cyklen eller bilen om morgenen. Ny undersøgelse skal gøre det lettere at lave byer, som er gode at cykle i.

Pedalkraft. Cyklister på Islands Brygge i København. Foto: Ole Akhøj.

Hvis danskerne skal cykle mere, skal byerne være omhyggelige med, hvordan de placerer deres forretninger, butikker, skoler og service. Ligger de tæt, cykler folk mindre. Ligger de langt fra væk hjemmet, cykler folk også mindre.

Forretningernes placering er den mest afgørende faktor for, hvor meget folk motiveres til at cykle i det daglige.

Det viser en ny undersøgelse, som Naturstyrelsen har fået udarbejdet af Københavns Universitet og Danmarks Tekniske Universitet.

Målet med forskningsprojektet har været at vise hvilke forhold, der påvirker cyklismen. Lige fra profilen på en cyklist til de fysiske forhold i byerne, der påvirker cyklismen.

Holde på butikkerne

Den gode cykelby er kendetegnet ved, at den holder sammen på funktionerne. Den holder specielt sammen på butikker.

Forretningerne ligger mellem en og fire kilometer fra borgernes hjem. Skoler og ungdomsuddannelser skal ligge inden for tre kilometer, og så skal der være et stort udbud af arbejdspladser og service inden for fire kilometer fra cykelstativet.

Er byen helt tæt, er cyklen i konkurrence med, at folk i stedet vælger at gå.

Og så har det betydning, om byen er flad eller bakket. Derfor er det også langt lettere at få indbyggerne i Odense eller København op på cyklerne, end det er i bakkede byer som Aarhus eller Vejle.

Læs rapporten