Fiskens fysiologi - dissektion
Hvordan er fisk tilpasset til livet i vandet, hvilke fysiologiske forskelle er der på fisk og mennesker, hvilke fysiologiske tilpasninger er nødvendige hos henholdsvis saltvands- og ferskvandsfisk og hvorfor? Det er nogle af de spørgsmål vi besvare under dette forløb, hvor eleverne to go to skal undersøge, dissekere og smage en fisk.
Eleverne lærer om fiskenes morfologiske tilpasninger til forskellige biotoper og levevis – hvad kan vi sige om føde og levested udfra formen og farverne? Vi kigger på sanserne og ser på hvordan fiskene er tilpasset livet under vand. I par dissekerer eleverne en fisk og undersøger dens anatomi og undervejs lærer de om de forskellige organers fysiologi. Vi sammenligner med menneskets anatomi og fysiologi for at finde forskelle og ligheder, herunder forskellige organers funktion og ekskretionsorganer. Eleverne bliver introduceret for en række fagord og biologiske termer. Efter dissektionen renser og skylder vi fiskene og tilbereder dem over bål i rygekasser. Fisken nydes sammen med madpakken.
7.-10. kl. | ca. 2 timer | Hele året Tilbage til oversigten