Fiskens tilpasninger - dissektion
Hvad er en fisk, hvordan er den tilpasset til livet i vandet, hvordan ser den ud udenpå og indeni og hvordan adskiller de sig fra os mennesker? Det er nogle af de spørgsmål vi besvare under dette forløb, hvor elever i små grupper skal undersøge, dissekere og smage en fisk.
Eleverne lærer om fiskenes morfologiske tilpasninger (form) – hvorfor er nogle fisk flade, andre lange og tynde og andre igen tykke og runde? Vi kigger på sanserne og ser på hvordan fiskene er tilpasset livet under vand. I par dissekerer eleverne en fisk og undersøger dens anatomi. Vi sammenligner med menneskets anatomi for at finde forskelle og ligheder og hvad de forskellige organers funktion er, især med fokus på åndedrættet og blodkredsløbet. Eleverne lærer betegnelsen på forskellige organer og kropsdele. Efter dissektionen renser og skylder vi fiskene og tilbereder dem over bål i rygekasser. Fisken nydes sammen med madpakken.
3.-6. kl. | ca. 2 timer | Hele året Tilbage til oversigten