Mellem Otterup og Søndersø på Nordfyn vil landskabet over de kommende årtier forandre sig markant. Det, der i dag er dyrkede marker, kan i fremtiden blive til urørt skov – ejet og forvaltet af Naturstyrelsen til glæde for hele befolkningen.
Det er resultatet af en ny samarbejdsaftale om statslig skovrejsning til urørt skov i regi af Grøn Trepart.
Aftalen blev markeret ved et arrangement mandag den 22. juni. Her plantede Christian Rabjerg Madsen, minister for natur og dyrevelfærd, en eg, der bliver skovens første træ. Efterfølgende vandede han sammen med en børnegruppe fra Børnehuset Kastaniegården i Otterup træet med vand tappet fra en boring i nærheden.
- Jeg er glad for, at vi kan tage det første skridt til en ny grøn plet på danmarkskortet sammen med børn fra Otterup, som vokser op, mens skoven vokser frem. Der er masser af grunde til, at det er en god idé at få mere skov i Danmark. Skov er godt for friluftsliv og naturoplevelser, skov er godt for arbejdet med natur og biodiversitet, og skov er godt for den vigtige opgave med at sikre fremtidens drikkevand. Og med det kommende skovområde ved Otterup tager vi et stort skridt i retning af at få etableret store sammenhængende skovområder og nå vores mål, så vi kan beskytte drikkevandsreserver, få mere natur og skabe attraktive naturområder for friluftsliv, fortæller Christian Rabjerg Madsen.
Mere skov til Fyn
Formålet med den nye skov er at sikre rent drikkevand og beskytte indvindingsoplandet for både Otterup Vandværk og Lundeværket, som hører under VandCenter Syd. Skovrejsningen skal samtidig bidrage til kulstofbinding og skabe levesteder for planter og dyr.
Fyn er et af de steder i landet, hvor staten ejer mindst skov. Som et led i Naturstyrelsens arbejde med at beskytte drikkevandet og skabe rekreative områder for borgerne, rejser styrelsen skove flere steder på Fyn herunder i Otterup. Det store projekt bidrager derfor væsentligt til at øge det statslige skovareal i landsdelen.
Hos Nordfyns Kommune ser man aftalen som et vigtigt skridt for både natur og lokalsamfund.
- Med den kommende skov styrker vi beskyttelsen af vores drikkevand, øger biodiversiteten og giver borgerne adgang til et stort, nyt natur- og friluftsområde. Det er et langsigtet projekt, som vil gavne Nordfyn i mange generationer og viser, hvad vi kan opnå, når vandværker, kommune og stat arbejder sammen, siger Morten Andersen, formand for Teknik og Miljø i Nordfyns Kommune.
Rent vand i hanerne
For vandforsyningerne er skovrejsning et langsigtet redskab til at beskytte grundvandet og sikre rent drikkevand til tusindvis af borgere.
- Med skovrejsningen tager vi et vigtigt og langsigtet skridt for at beskytte vores grundvand. Det er en investering i fremtiden, hvor vi sikrer rent og godt drikkevand til tusindvis af borgere i Otterup – ikke kun i dag, men i generationer frem. Skoven fungerer som et naturligt værn om vores vandressourcer og understreger, at vi tager ansvar for både miljøet og vores fælles forsyningssikkerhed, siger Niels Erik Nielsen, bestyrelsesformand for Otterup Vandværk.
Også VandCenter Syd glæder sig over aftalen.
- Kildepladsen er vigtig for VandCenter Syd, da vi kan hente op til ti procent af vores 180.000 kunders drikkevand i området. Vores målsætning er at producere drikkevand baseret på rent grundvand, og derfor er det så vigtigt at beskytte med for eksempel skovrejsning, siger Andreas Bassett, vicedirektør i VandCenter Syd.
Med aftalen på plads kan Naturstyrelsen nu indlede dialog med lodsejere inden for projektområdet med henblik på opkøb af arealer. Når et tilstrækkeligt areal er erhvervet, igangsættes forundersøgelser og borgerinddragelse, og den relevante myndighedsbehandling gennemføres. Etableringen af skoven forventes at kunne påbegyndes i perioden 2028-2030.
Naturstyrelsen får ansvaret for at gennemføre projektet i tæt samarbejde med de øvrige parter. Naturstyrelsen vil efterfølgende forvalte den nye skov med fokus på biodiversitet, grundvandsbeskyttelse og friluftsliv.
Yderligere oplysninger:
Naturstyrelsens pressetelefon, 24 67 76 58
Fakta
- Samarbejdsaftalen omfatter erhvervelse af ca. 665 hektar jord
- Det samlede projektområde dækker 767 hektar fordelt på tre delområder mellem Otterup og Søndersø på Nordfyn
- Den første del af skoven forventes plantet i perioden 2028-2030
- Formålet med projektet er drikkevandsbeskyttelse, urørt skov, biodiversitet, kulstofbinding og friluftsliv
- Parterne er Naturstyrelsen, Nordfyns Kommune, Otterup Vandværk og VandCenter Syd
- Aftalen blev markeret ved et arrangement mandag den 22. juni.