Forløb 0.-3. kl.
Udstyreret med net, lupdåser og terrarier undersøger eleverne i par dyrelivet i søen. Det er en enkel feltundersøgelse, hvor vi indsamler dyr fra vores sø. I fællesskab sorterer og klassificerer vi så fangsten og eleverne lærer om dyrenes tilpasninger til levesteder, deres livsbetingelser og kendetegn. Det er et forløb, hvor alle sanserne kommer i brug.
Eleverne lærer om begreber som videnskabelig undersøgelse, biotop/levested og hypotese. Inden vi går til søen opstiller vi i fællesskab en hypotese om dyrelivet i søen. Eleverne lærer at håndtere levende dyr, og at tage hensyn til dyr i naturen samt hvordan man færdes hensigtsmæssigt omkring en sø. Vi undersøger sammen den nære natur og eleverne udfører selv indsamlingsmetoden med simpelt udstyr. I fællesskab kigger vi på de dyr vi fanger, og eleverne lære dyrenes navne, deres kendetegn og at henfører dem til grupper (systematik). Vi snakker om hvordan de forskellige dyr er tilpasset deres levesteder og fødeemner samt gennemgår enkelte dyrs opbygning. Eleverne bliver introduceret til enkelte fagord. Vi slutter af med at sammenholde de indsamlede dyr med vores hypotese og gennemgå dem.
ca. 3 timer | marts-september
Iført vaders og bevæbnet med rejehov undersøger eleverne dyrelivet på sandbunden. Hvilke dyr lever, hvor vi normalt bader? I fællesskab kigger vi på fangsten og eleverne lærer om dyrenes tilpasninger, deres kendetegn og hvordan man bedst håndterer dem. Det er et forløb, hvor alle sanserne kommer i brug.
Eleverne lærer om begreber som videnskabelig undersøgelse, biotop/levested og hypotese. Inden vi går til stranden opstiller vi i fællesskab en hypotese om dyrelivet i fjorden. Eleverne lærer at håndtere levende havdyr, og at tage hensyn til dyr i naturen samt hvordan man færdes hensigtsmæssigt på stranden og i vandet iført vaders. Vi undersøger sammen den nære natur og eleverne udfører selv indsamlingsmetoden med simpelt udstyr. I fællesskab kigger vi på de dyr vi fanger, og eleverne lærer dyrenes navne, deres kendetegn og at henfører dem til grupper (systematik). Vi snakker om hvordan de forskellige dyr er tilpasset deres levesteder og fødeemner samt gennemgår enkelte dyrs opbygning. Eleverne bliver introduceret til enkelte fagord. Vi slutter af med at sammenholde de indsamlede dyr med vores hypotese og gennemgå dem.
ca. 4 timer | maj-oktober
Eleverne introduceres til svalespillet og vi opsætter i fællesskab en hypotese om hvorfor svalerne rejser syd på om vinteren. Vi taler om de farer og udfordringer landsvalerne vil støde på under deres fantastiske tur fra Danmark til Sydafrika, hvor svalerne overvintrer. Svalespillet spilles udendørs og handler om en træktur som er lang og farefuld, og hvor ikke alle svaler når tilbage til Danmark igen! Klassen deles i mindre grupper. Spillet spilles nogen gang, hvorefter vi samles og taler om de erfaringer eleverne har gjort sig i spillet. Hvilke farer og udfordringer er der, hvilke tilpasninger er nødvendige for svalerne, og hvor mange returnerer til Danmark.
Herefter laver vi en kikkertøvelse og går på observationstur rundt om alle bygningerne og op i tårnet. Vi tager kikkerter med og ser om vi kan se hvor mange svaleunger der bor i rederne og hvordan svalerne flyver rundt. Til slut finder vi verdenskort frem og markerer i de lande, som svalen besøgte undervejs på sin lange rejse.
Eleverne lærer om svalernes tilpasninger til de forskellige levesteder, ser på deres levested i Danmark, og hvilke livsbetingelser de har. Eleverne bliver introduceret til enkelte fagord og til at bruge kikkert samt arbejde med landkort.
Ca. 3 timer | maj-august
Hvad er en fisk, hvordan er den tilpasset til livet i vandet, hvordan ser den ud udenpå og indeni og hvordan adskiller de sig fra os mennesker? Det er nogle af de spørgsmål vi besvare under dette forløb, hvor elever i små grupper skal undersøge, dissekere og smage en fisk.
Eleverne lærer om fiskenes form (morfologiske tilpasninger) – hvorfor er nogle fisk flade, andre lange og tynde og andre igen tykke og runde? Vi kigger på sanserne, sammenligner med vores sanser og ser på hvordan fiskene er tilpasset livet under vand. I par dissekerer eleverne en fisk og undersøger dens anatomi. Vi sammenligner med menneskets anatomi for at finde forskelle og ligheder. Eleverne får sat navn på de forskellige organer og kropsdele. Efter dissektionen renser og skylder vi fiskene og tilbereder dem over bål i rygekasser. Fisken nydes sammen med madpakken.
Ca. 3 timer | Marts-oktober
Tag med på gårdbesøg på Salgsbjerggård, som ligger i Sydsjællands skønne natur. Her drives der moderne landbrug efter New Zealandske metode af landmand Søren Madsen. Metoden går ud på at fordele bestemte opgaver hen over kalenderåret, således at inseminering, malkning, kælvning og kalvepasning foregår planlagt henover året. Gården har ca. 850 malkekøer og dertil næsten samme antal kvier og kalve. Køerne går i åbne stalde, og tillige på græs om sommeren. Søren er selvforsynende med sand til køernes leje og vand til drikkelse. Der er ud over ko besætningen, marker med div. afgrøder. Vi kigger på hvilken mad vi får fra landet, fra hvilket dyr eller plante stammer vores indkøb i supermarkedet fra og hvordan den bliver til. Vi ser hvor landmand Sørens køer bliver malket, og hvor meget mælk der produceres om dagen.
Link til arbejdshæfte:
Ca. 2 timer | Marts-oktober (hele året)
Her handler det om samarbejde og processer. Ved 3 stationer arbejder eleverne med elementer, der til sidst munder ud i at vi kan lave pandekager over bål. Vi hugger brænde, taler om brandtrekanten og tænder bål. Vi maler korn til mel og ryster smør.
I skal komme 2 voksne (eventuel en forældre).
Ca. 4 timer | April-oktober
Under overskriften ”leg dig klog” leger vi os kloge. Hvordan bygger vi en drage, som kan flyve lige så let, som fugle gør, men samtidig er stærk nok? Hvordan bygger man en raket, som næsten kan flyve op til skyerne? Kan man bygge en varmluftsballon der stiger højt op under bjælkerne i hangaren? Sammen undersøger vi lufts egenskaber og hvordan vi kan udnytte disse til simple, men sjove opfindelser som laves i mindre grupper.
Vi tjekker sammen vejrudsigten for Avnø, og ser om der er for lidt, tilpas eller for meget vind til drageflyvning. Vi taler om at være stærk/modstandsdygtig for kraften i vind og samtidig let nok til at flyve. Vi taler om at luft fra en flaske kan føres gennem rør og løfte luftraketten op i luften. Vi arbejder med at kunne overfører kraften op hvordan vi kan øge den. Vi taler om hvordan vi kan udnytte varm luft til at bygge varmluftsballoner.
Klassen kan nå at beskæftige sig med to ud af de tre muligheder; drager, luftraketter og varmluftsballoner. Vejret og kassetrin vil afgøre hvilke.
Ca. 3 timer | Oktober, november, februar og marts
Oplev julen på Avnø, hvor flyverskolens historie fortælles gennem flyvernissens liv, juletræet bliver pyntet og vi slutter af med risengrød fra høkassen.
Vi har to juleforløb: Kreativ hangar og jule-GPS-løb.
I kreativ hangar skal der laves julepynt/julegaver med naturens som inspiration. Vi saver, snitter borer og hammer. Eleverne kan nå at lave 2-3 ting, som de selvfølgelig får med hjem. Vi vælger værkstederne ud fra klassetrin. Tag gerne et par papkasser med til transporten hjem.
På jule-GPS-løb sendes eleverne ud på stjerneløb for at løse nogen af julens mange mysterier. I små grupper finder de ved hjælp af GPS og eventuelt walkie-talkie frem til både bemandede og ubemandede poster. Antallet af bemandede poster afhænger af hvor mange voksne I kommer med.
OBS. Juleforløbene koster 200,- pr. klasse (klasser på 12 elever og derunder koster 100,-).
Ca. 4 time | November-december
Hvordan klarer dyrene sig om vinteren, hvem finder vi spor efter og hvad gør de hver i sær for at overleve? Hvor er frøerne, når søen er frosset til? Hvad med svalerne? Hvordan får rådyrene mad, når græs og blade er væk? Og hvad med ræven og havørnen? Alt dette undersøger vi i fællesskab. Sammen leder vi efter spor fra de forskellige dyr og taler om hvor dyrene er og hvordan de klarer vinteren.
Eleverne lærer at undersøge dyrs vinterstrategier i det nære miljø. Vi taler om de forskellige måder dyrene overlever vinteren på og hvorfor det er smart. Eleverne lærer dyrenes navne, deres kendetegn og at henfører dem til grupper (systematik). Vi snakker om hvordan de forskellige dyr er tilpasset deres levesteder, fødeemner og årstid samt hvordan de ting spiller sammen. Rundt om bålet taler vi også om hvordan mennesket har overlevet kolde tider. Eleverne bliver introduceret til enkelte fagord.
Ca. 3 timer | Februar-marts
Book et forløb
Send os en mail på avnoe@nst.dk med følgende oplysninger:
- Hvem er du? Lærer/forældre, navn og telefonnummer.
- Hvem er I? Skolens navn, klassetrin, antal elever og voksne.
- Hvad vil I gerne på Avnø? Hvilket forløb?
- Hvornår vil I gerne komme? Skriv gerne flere muligheder.