Forløb
Udstyreret med net, lupdåser og terrarier undersøger vi i fællesskab dyrelivet i søen. Alle sanser kommer i brug, når vi skal mærke, lugte og smage på vandet, lytte til frøerne og insekterne og selvfølgelig fange dyr. Børnene lærer at håndtere levende dyr og bevæge sig hensigtsmæssigt omkring en sø (våde tær er en del af læringsprocessen). Vi sætter navne på de dyr vi finder, og prøver om vi kan bevæge os ligesom dem. Sammen undersøger, sanser og undres vi over søens fantastiske liv.
ca. 2 timer | marts-september
Iført vaders og udstyret med rejehov undersøger vi i fællesskab dyrelivet i fjorden. Alle sanser kommer i brug, når vi skal mærke, lugte og smage på vandet, lytte til bølgerne og fuglene og selvfølgelig fange dyr. Børnene lærer at håndtere levende dyr og færdes hensigtsmæssigt på stranden og i vandet iført vaders. Vi sætter navne på de dyr vi finder, og prøver om vi kan bevæge os ligesom dem. Sammen undersøger, sanser og undres vi over fjordens fantastiske liv.
ca. 3 timer | maj-september
Tag med på gårdbesøg på Salgsbjerggård, som ligger i Sydsjællands skønne natur. Vi kigger på køerne og hvordan de malkes. Vi klapper køerne og går ind til kalvene (hvis de er født). Sammen undersøger, sanser og undres vi over køerne, kalvene, fodret og malkningen. En hyggelig og oplevelsesrig tur rundt på gården, hvor vi ofte møde både traktorer og de arbejdende på gården.
På Salgsbjerggård drives et moderne landbrug efter New Zealandske metode af landmand Søren Madsen. Metoden går ud på at fordele bestemte opgaver hen over kalenderåret, således at inseminering, malkning, kælvning og kalvepasning foregår planlagt henover året. Gården har ca. 850 malkekøer og dertil næsten samme antal kvier og kalve. Køerne går i åbne stalde, og tillige på græs om sommeren. Søren er selvforsynende med sand til køernes leje og vand til drikkelse. Der er ud over ko besætningen, marker med div. afgrøder.
ca. 2 timer | marts-oktober (hele året)
Hvad er et spor? Først skal vi finde spor på en lille bane. Her har vi smidt, hængt og gemt op en masse ting, der ikke hører til i naturen. Børnene får lov at gå banen igennem, og vi øver os i at bruge øjnene, være stille og opmærksomme. Når alle børnene har set de fleste ting, samler vi dem sammen, og så snakker vi om naturlige spor. Både efter dyr og mennesker. Hvilke spor kan vi måske finde? Vi går en tur og leder efter spor sammen. Det er en undringstur, hvor vi sammen prøver at finde ud af hvem der har efterladt de forskellige spor. Ofte møder vi muldvarpeskud, fuglefjer, rævelorte, rådyrlort, harelorte, uglegylp, hestepærer, kogler der er spist af, forskellige aftryk i jorden og måske også affald efter mennesker.
ca. 2 timer | november, februar og marts
Vi snakker om hvor de forskellige fugle er om vinteren. Hvordan klare de fugle, som bliver i Danmark sig om vinteren? Vi kigger efter fuglene, snakker om hvad der kan være svært for dem om vinteren og hvordan vi kan hjælpe dem. Vi laver fuglekugler og kigger på hvad fuglene og vi selv har brug for at mad, især når det er koldt.
ca. 2 timer | november, februar og marts
Book et forløb
Send os en mail på avnoe@nst.dk med følgende oplysninger:
- Hvem er du? Lærer/forældre, navn og telefonnummer.
- Hvem er I? Navn på institutionen, aldersgruppen, antal børn og voksne.
- Hvad vil I gerne på Avnø? Hvilket forløb?
- Hvornår vil I gerne komme? Skriv gerne flere muligheder.