4. Bergs Plads, Sophies Kilde og Geheimerådens Sti
Bergs Plads ved Haderslev Dam øst for Dyrehaven er opkaldt efter brødrene Berg. Brødrene har i samarbejde med Haderslev Turistforening skabt gode rammer for friluftslivet i området. Hvis du følger stien langs dammen et kort stykke ind i Dyrehaven, kommer du til Sophies Kilde. Den er et af de mange kildevæld i området omkring Haderslev Dam og har muligvis været en hellig kilde. Vandet er rent og fint at drikke. Det har en konstant temperatur på otte grader. De røde belægninger i kildedammen og afløbet skyldes, at vandet indeholder meget jern. Der er ca. 100 gange mere jern i vandet i Sophies kilde end i almindeligt postevand, men det er helt ufarligt. Nogle mener endda, at det er sundt.
På nordsiden af dammen findes flere kildevæld, der dukker op som små springvand i villahaverne langs Ribe Landevej. Det er såkaldt artesiske kilder, hvor grundvandet er under så stort tryk, at det springer op af sig selv.
Fra Dronning Margrethe II´s Udsigt har du et storslået overblik over Hindemade, Haderslev Dam og byen. Udsigtspunktet fik sit navn, da Dronningen besøgte stedet i 1997.
Geheimerådens Sti går gennem Dyrehaven på vej sin fra Haderslev til restauranten Damende på nordsiden af Haderslev Dam. Stien blev anlagt i 1932 på initiativ af geheimeråd Jørgen Hansen fra Haderslev. Geheimeråd er en gammel betegnelse for en af kongens nærmeste rådgivere.
Katastrofen på Haderslev Dam
Fra anløbspladsen ved Bergs Plads kan du se stedet, hvor en turistbåd i juli 1959 forulykkede, og 57 mennesker mistede livet. Båden ”Turisten” sejlede i rutefart mellem Haderslev og Restaurant Damende. Den var godkendt til 35 passagerer, men havde 93 om bord. Ud for Haderslev Sygehus, som du kan se fra anløbspladsen, fik båden motorstop. Skipperen forsøgte sig med en nødløsning ved hjælp af nogle overskårne gummislanger. Men en af slangerne sprang af, og der løb benzin ned på den varme motor. Det udløste en voldsom eksplosion, og båden var hurtigt omspændt af flammer. Selv om skipperen styrede båden ind på lavt vand, var folk grebet af panik. Nogle trak nærmest hinanden ned under vandet, mens de forsøgte at komme væk fra båden. 37 druknede, mens 20 døde af deres forbrændinger. Skibsføreren blev idømt otte måneders fængsel for uagtsomt manddrab og frakendt retten til at føre skib på livstid. Ulykken førte til, at det i dag er forbudt at have benzinmotorer i passagerbåde.
På 50-års dagen for ulykken i 2009 blev der rejst en mindesten i Damparken ved den østlige ende af Haderslev Dam.